fredag, november 20, 2009

EFIT 16 månader

06.11
.....mamma mamma mi mamma


08.00
Idag blev jag väckt tidigt, hämtade Milo från sin säng och in i min:) Vi låg tätt och gosade till sju sedan fick vi masa oss upp ur den varma goa sängen. Milo fick en halv flaska välling i soffan och tittade på bäää, Fåret Shaun. Detta är mitt nya knep för att få igång honom på morgonen, under tiden så duschar jag och vi är klara samtidigt. Detta får nog bli vår rutin när jag börjar jobba, fast inte ligga och gosa i sängen lika länge! Då hinner vi ju aldrig att komma i tid:)

09.00
Koncentration! Att sätta ihop duplo kräver sitt av en kille på 16 månader. Detta är en av de nya färdigheterna som utövas en hel del just nu. När han hade suttit och lekt en liten stund gick han och hämtade napp och kudde och det är trötthetstecken så då stoppade jag honom i säng och i ett par minuter låg han och småpratade och sedan sov han gott ihop med tre snuttekuddar, han är lite lustig för det spelar ingen roll om det är nya eller gamla kuddar, dom ska helst vara i sängen alla tre, då myser han!

10.00
Sover sött! ville inte störa med blixten för han behövde sova. När han sov hann jag göra vid mej och beställa tre julklappar, till Milo och en annan liten person:) Torrmoppa golvet fick jag också gjort minsann och som min byracka fäller.......I just hate it! Bit ihop och se glad ut :-D


11.00
Vaknade ca 11.15 och då fick kameran följa med in på rummet, en glad och mysig gosse hade vi här:) Han fick komma upp och äta lunch. Vi fuskade med en halv burk lasange och mormors äppelmos till efterrätt. Jag hade ätit innan Milo vaknade för det skulle gå snabbt och lätt innan vi skulle iväg vid 12-tiden.

12.00
Dagen till ära: Milo klädd i Småfolk flodhästtröja och Nova Star fodrade bruna byxor. Nu går vi och väntar på mormor och moster Heléne för att köra till Vellingeblomman. När dom kom ett stund senare så sa Milo mormor klockrent, låter så gulligt när han säjer rena ord men sin söta röst:) Mamma stolt!


13.00
Vi får köra med två foton här kl 13 för dom låg ganska nära i tid och gillade båda:) Vi är framme och Milo har placerats i sin vagn. Vägen till Velling gick snabbt men så är det när man har två pladdrande hönor(slå nu inte på mej) i baksätet och en charmig son i framsätet;-) Vi hade en del att avhandla på vägen dit, ja ni vet säkert själv..hihi Det var det där Olssonsyndromet igen....


14.00
Tre bilder fick denna tiden för jag vill visa lite från stället. Dom hade ett litet stall inrett med Jesus o Maria med Moses och lite Vise män samt dom vi tyckte var så fina, levande åsnor och ett får. Milo blev som vanligt rädd för åsnorna för dom kom snabbt för närma honom, alla stora djur är fina på avstånd tycker han. Något han gillade var Tomtens lilla stuga, där låg en stor tomte och snarkade med en mage som höjdes och sänktes vid snarkningarna, det var spännande! Jag sa att det var precis som pappa;-) och en mamma som stod sidan om med en liten son sa- Har ni också en sådan pappa?! :)

15.00
Fikapaus! En välbehövlig sådan. Det var ett litet hus som var mysigt inrett och god fika. Milo var lycklig över en bit baguette och en halv chokladboll med äppeldricka till. Han fick smaka vår varma choklad med vispgrädde som han gjorde mycket märkliga grimaser till, tror inte han gillar det så mycket om jag ska vara ärlig:) Sedan är det ju alltid roligt när andra skrattar, gosunge! Han uppförde sej exemplariskt och satt fint i vagnen hela rundan som bestod av en kilometer utställning och miljontals julsaker i alla dess former! Härligt ställe som jag mer än gärna återkommer till!

16.00
En gråtig Milo, va? Vad har nu hänt? Jo mormor köpte en sådan heliumballong som var en stor tomte och den var ju FARLIG! Han fick ju sitta i baksätet och så fort Milo såg den så blev han rädd och började gråta. Han var inte rädd från början men när vi skulle gå ut så blåste det och han fick tomten på sej och blev rädd.



17.00
Milo har fått en torr blöja och hoppat i mjukisbyxor, precis som mamma, skönt! Milo var trött men vi fick leka lite och sedan hjälpte han mej med middagen. Jörgen höll på att sätta in vårt nya internet från Bredbandsbolaget och som vanligt så går det inte så smidigt och lätt som man föreställer sej, tre samtal till dem för info som inte stod någonstans, problemet för oss är att vi har för nya telejack!! Hallå, vi är snart i 2010! Nåja det gick bra till slut med en del hjälp från dem. Så nu surfar vi snabbt och lätt, det märks tydligt:)

Detta köpte jag för att samla till Milo, det ska bli hans lilla vinterby som jag tänker bygga på varje år. I år blev det ett träd som har miniminismå lampor som går över i olika färger hela tiden, så gulligt. Sedan är det barn som leker i snön. Jag ska arrangera det snyggt med den vita snöfilten och sedan lös snö ovanpå, blir nog bra när det blir klart, det ska ju inte upp förrän nästa helg än om jag skulle kunna pynta nuuuuu, älskar julstämning:) Denna serie fanns i tusentals olika figurer, hus, gatulyktor och alla möjliga tillbehör i gammal stil.

18.00
Middag! Det fick bli ärt och morotsstuvning med stekt lunchkorv som hela familjen tycker om. Milo fick en glass till efterrätt som slank ner utan några större problem. Nu var han riktigt trött och när han hade tvättat mun och händer så gick han och hämtade snutt och napp. Nu var han lite gnällig så jag gjorde välling och lät honom gå och lägga sej redan kvart i sju och han somnade som en slagen liten man direkt:)

19.00
Denna bild behöver jag inte kommentera:) Men jag kan ju fortsätta pladdra ändå;-) Vi har haft en kanondag, verkligen! Vellingeblomman var så enormt stort med tanke på att allt nästan bestod av allt som hörde julen till, vi skulla alla kunnat gå där ett bra tag till men mamma skulle spela bowling och var tvungen att vara hemma i tid, kan berätta att det var hon inte:) men det gick bra ändå.

Nu vänner är jag klar för idag och hoppas ni tyckte ni fick sett en bra dag med oss.
Mie och Milo

5 kommentarer:

A-K sa...

Åhhh:)
Tack för att jag fick följa med under er dag! Känns som om jag var där med er!
Vad mysigt ni haft det!
Nu har min lilla skrutta precis somnat så nu ska jag lägga in vår EFIT.

Kram

Helen sa...

Jättekul att följa er dag. Skulle oxå vilja gå på nån julmarknad men samtidigt gillar jag inte att trängas med folk.

Bredbandsbolaget. Säger bara Morr. Är så jädra trött på "Webbsidan kan inte visas". Upp och krafta av strömmen, vänta en minut, ner starta, diagnosticera problemet. Och sen kanske det funkar. Blir galen helt enkelt. Men dom ringde faktiskti veckan och Bosse beställde trådlöst. YES!

Milo, du får inte skrämma tomten sådär. Då kanske han inte kommer med några julklappar :-)

Ha en himla bra helg
kram

Anna sa...

Vilken mysig dag!! Tror att vi får åka ner med Lukas och Svante och titta. Tror att Lukas skulle uppskatta det enormt. Tur att vi hoppade över träffen idag för vi har en enormt sjuklig kille, öron, ögon och luftrör så efter en kväll i Lund är jag rätt slut. Vi hörs senare gällande fredag, Svante har börjat på en penicilinkur nu ikväll och hoppas att det tar snabbt.

Anna sa...

Har totalt missat din andra blogg...Toppenidé!

WWmor sa...

vilken späckad dag ni haft igen.! Alltid lika kul att få följa med er en dag mitt i "vardagen".

Mina efit får ske på helgerna nu för det är inte mycket som händer när man jobbar.. trist!

Milo är så himla söt!! Verkar vara en riktigt go liten kille..

kramis.