torsdag, juni 21, 2012

Jämnställdhet

Nu ska jag formulera ett stycke utan att stöta mej med någon:)

Ni minns kanske att jag inte var nöjd med min löneförhandling för ett par månader sedan. Jag har fått en ny kollega, manlig, som ska göra samma uppgifter som mej. Jag hjälper till att lära upp honom. Han är duktig och har många år i branschen, vi kompletterar varandra för vi är bra på olika saker, jag mer administrativt och han mer tekniskt.

Vid ett samtal mellan två kollegor kom det fram vad min nya kollgega hade fått i lön och hör och häpna, han hade fått mer än mej! Slag i magen. Jag hade visserligen fått besked på att jag skulle få en bonus i år men inga summor nämnda. Vad gör man? Tycker inte om att sladdra för chefen men samtidigt grymt ledsen av känslan att min arbetsinsats var mindre värd. Ältade detta inom mej i några dagar och sedan tog jag mod till mej och bad om ett samtal med chefen. Lade fram mitt ärende på ett bra vis och fick svaret att han var väl medveten om detta och hade tänkt rätta till med hjälp av en bonus. Fick veta att det jag gör sätter han stort pris på och att jag absolut är lika värd/duktig som min manliga kollega. Han justerade så vi båda ligger på samma inkomst och det innebar en ganska rejäl höjning för mej.

Nu är inte pengar allt, missförstå mej inte. Men att ligga på en sämre lön för lika arbete är för mej diskriminering. Hade jag varit oerfaren, okej, mycket yngre, okej men inte på den nivån som både jag och kollegan ligger på. Vill också tillägga att min kollega blev mycket förvånad och visste inte hur han skulle ta detta, inte lätt. Egentligen var det synd om oss båda i denna situation.

Hmm det blev inte ett litet stycke men jag behövde visst lufta:)

Igår var jag på träningen men jag tränade inte, jag var fotograf:)Jag hade tänkt köra ett KB pass men bara jag bar min 12 kilos ca 60 meter så kändes det i vaden och när jag kom hem så ville det itne släppa, alltså är jag inte redo för påfrestningar som gör att vaden ska arbeta extra. Jag får sitta på rumpan och göra ärm och magövningar. Måste också ta tag i maten, har ballat ur lite och det känns. Low Carb blir nog nästa projekt:)
Här ser ni lite Ruffie övningar som vi jobbat med under våren.

Kram på er! Mie

3 kommentarer:

Gunsan sa...

Modigt av dig Mie..och helt rätt gjort:-).. Grattis till dig.. Ha en bra midsommar nu.. Kram

A-K sa...

HEJA DIG!!!!
BRA GJORT!!!
Sådan där orättvisa kan man ju bli ordentligt förbannad på. Skönt (för er båda) att saken blev utredd och rättad!

KRAM

Helen sa...

Godmorgon. Det ser ut som ett amerikanst träningsläger.
Förstår att du blev besviken,arg mm när löneskillnaden uppdagades. Jag hade blivit fullkomligt skogstokig. Jag sitter ju med i fackstyrelsen och är med och löneförhandlar.Så jag har en ganska god inblick i olika resonemang en arbetsgivare kan ha. Varför vissa är värda mer, kvinna kontra man. Vad gäller det sista så har det aldrig varit något problem vare sig när vi var ett stort företag eller nu när vi är typ 15.
Oftast handlar en persons dåliga löneutveckling på ren personkemi mellan chef och person. Det går liksom aldrig att komma ur det.

Jättebra att du bad om ett samtal.
Sen är det ju ett faktum att man vinner på att byta jobb ofta. Men du har ju nyligen börjat, så det gäller ju inte i ditt fall.
Skönt att det löse sig bra och att du får lite mer i plånboken.

Ha en härlig midsommar. Vi har sol i alla fall
kram